26 april 2009

ord

En vän sa idag; "Du skall veta vad er historia berör människor. Man ser hur det hugger till i dom när vi berättar om allt det fruktansvärda som hänt er". Då högg det till i mig. Det var min sons korta liv som hon kallade"-allt det fruktansvärda...." Det är ju inte bara så att vår son Mio dog. Han föddes också. Han var här hos oss, och har gett oss mycket fint på vägen. Men jag förstår att hon inte menar någonting illa med sina ord, utan refererar till det faktum att vi förlorade honom. Och det är fruktansvärt.

4 kommentarer:

"Mormor Lena" sa...

Ord har betydelse... Du har så rätt! Ibland är det svårt att formulera ord av de känslor och tankar som vi har djupt därinne. Och din son berör oss alla djupt därinne. Kram!

Mamma Melissa sa...

Ja, det är klurigt det där... det är bra att du kan vända och vrida på orden utan att förneka känslan som du fick.

När flickorna dog så fick man ofta höra att detta är det värsta som kan hända en människa... och även om man förstod vad de menade (och jag själv kan säga så), så hjälpte det ju inte att bara lassa på oss ytterligare ett berg... om du förstår vad jag menar.

Men så länge människorna har goda avsikter, så brukar jag lyssna på vad de menar inte vad de säger...;.)

jessi sa...

Ja melissa,så är det, och jag skall försöka att alltid göra så -lyssna på vad de menar. Bra levnadsregel.!
Ja Lena, det är så många som uttryckt rädsla för att säga något fel och då har jag sagt att det finns inga fel och inga manualer för en sådan här situation. Men sen finns det olika saker som triggar igång tårarna, men det är ju helt okej att gråta också:-) kram på er

Amanda sa...

ja ibland säger människor saker som man kan tolka olika. jag tror verkligen inte att denna person menar något illa med det hon sa. hon fann nog inga bättre ord bara. kram Amanda...