12 april 2009

En gråt-cd

Hej alla ni som läser vår blogg. Jag behöver er musikkunskap . Jag vill ha hjälp med lite tips om fina låtar där text eller stämning passar det vi håller på att gå igenom. Jag vill göra en Mio-cd som jag och Martin kan lyssna på, och kramas, och gråta ihop till. Ofta hamnar man i ofas i sorgen och vi tror det är viktigt att vi tar oss en stund och saknar vår son tillsammans ibland . Därför vill jag göra en stämningsfull cd. Har här börjat skriva ner låtar som kan vara med. Men alla tips och förslag tas gladeligen emot, så väljer vi ut de som vi tycker berör just oss mest. Skriv i kommentarer eller i gästboken. Man kan även maila mig på missradiobar@hotmail.com

Mios cd ( & varför vi valt att ha med låtarna )

Låt nr 1 Mio min Mio / Karin Glenmark
( Låten med hans namn i , samt att hans liv blev en saga, spelades på hans dag.)
Låt nr 2 Himlen är oskyldigt blå / Ted Gärdestad
( För att hans mamma älskar den)
Låt nr 3 Handens fem fingrar / Lisa Nilsson
( spelades på Mios dag)
Låt nr 4 A place nearby / Lene Marlin
lyssna och se video här:
http://www.youtube.com/watch?v=nuqRk5XjoIo
(tips från mina bloggläsare)
Låt nr 5 Kärleken är / Jill Johnsson
lyssna och se video här: http://www.youtube.com/watch?v=LZkhEvzeqJw
( .."en ängel flög förbi"...... plus att jag älskar Jill)
Låt nr 6 Tears in heaven / Eric Clapton
lyssna och se video: http://www.youtube.com/watch?v=7g2IlaDLVLo
(En klassiker av en man som upplevt att förlora sitt barn)

Låt nr 7 Hallelujah - Jeff Buckley

Låt nr 8 Fields of gold- Eva Cassidy

( Förslag från Er plus att jag älskar Eva C, den bästa sångerskan i världen enligt mig)

Låt nr 9 Over the rainbow - Eva Cassidy

Låt nr 10 Till en ängel -Sonja Aldén

( På förslag av MammaMelissa, såå fin)


...to be continued............

19 kommentarer:

Anonym sa...

* Carola - "jag vill alltid älska"
* Shirly Clamp - "Jag fick låna en ängel"
* Lene Marlin - "A place nearby"
* Ben Harper - "Happy ever after in your eyes"

Mamma Melissa sa...

"Till en ängel" -Sonja Aldén (lyssnade jag på MASSOR när jag planerade flickornas dag, gav mig lite styrka... jag lever och de lever inom mig...)
http://www.youtube.com/watch?v=CZWiXOGJu3E

"Theos sång" -Mojje (hade vi i slutet av ceremonin, så vacker och säger så mycket!)
http://www.dopguiden.se/musik/theos_sang.html

Och sedan de flesta visorna med Linn Maria, du hittar en del på www.linnmaria.se eller här: http://www.dopguiden.se/musik/lista.html (bäddra ned till Övrig Musik så ligger hon överst)

Unknown sa...

Hallelujah - Jeff Buckley
My heart will go on - Celine Dione
Håll mitt hjärta - Björn Skifs.
Du är för alltid en del utav mig - Henrik Åberg
Ängel i rummet - Eva Dahlgren
Kärleken är - Jill Johnsson
Wind beneath my wings" - Bette Midler
Jag fick låna en ängel - Shirley Clamp
Tröstevisa - Finn Kalvik o
CajsaStina)

/Kram

Unknown sa...

En annan fantastisk låt som säger allt är: Did we almost have it all med Timo Räsinen

Tinna sa...

Mamma Melissa - vilka fantastiska musikstycken. Såååå vackra och såååå tröstande. Man gråter men blir ändå tröstad. Ja Jessi-tjejen lyssna och gråt tillsammans. Om du visste vad sorg och gråt i tvåsamhet lindrar. Kraaaaam, Tinna

Ulrika D sa...

Sov på min arm - Evert Taube

Bachs Air (Introt till Beppes godnattstund för oss 70-talister)

Så skimrande var aldrig havet - Evert Taube

Angels - Robbie Williams

Stora kramar

"Mormor Lena" sa...

Jag kommer med ett förslag på en låt som är väldigt gammal. Jag sjöng den ofta när jag var liten, så då förstår ni att den är gammal... Jag tänker mig att Mio talar till sin mamma genom den och att himlen är den tavelduk där han målar till henne. Låten heter "Jag ska måla hela världen lilla mamma" och en flicka som heter Anita Hegerland framförde den.

Sara Nordberg sa...

Lene Marlin: A place nearby
Declain: An Angel
Detta är 2 låter som är så underbart fina.
Kramar i massor//Sara

jessi sa...

tack för alla förslag, vi skall lyssna och välja. Kram j

Anonym sa...

"Lilla fågel blå" av och med Staffan Hellstrand. Denna låt spelade min pappa om och om igen dagarna innan han dog, som om han visste. Jag förstod inget, men tyckte att låten var bra. Sen när han dog har denna skiva gått varm, jag har till och med spelat den för pappa på kyrkogården. När jag spelar den så känner jag mig så nära honom, på ett sätt jag inte gör utan musiken. Vi fick inte spela den i kyrkan vid jordfästningen, men tog igen det på begravningskaffet som vi höll hemma istället. Jag tror nog den kan passa för barn också, för vad är det som säger att alla duvor måste vara vita...

/ Lilja (inte inloggad just nu)

Sofia sa...

Min favorit sång " Ett litet solsken" som du vet. Jag vet tyvärr inte vem som kan ha spelat in den på skiva. Men det är ju en gammal sång. Kanske Gullan Boreving.

Massor av kramar Sofia

Sofia sa...

Gullan Boremark ska det va.
Lite tött.

Sofia

Kontakt sa...

När mina vänners dotter somnade in så lyssnade jag mycket på Åsa Jinders skiva - Då rädslan tar farväl.

Kram till er!

Anonym sa...

Lyssna gärna på Taylor Swift, du lär hitta favoriter

Toffs sa...

jag skulle vilja tipsa om höstvisa med text av Tove Jansson, allra vackrast är den om den sjungs på finlandssvenska men jag har ingen artist i huvudet..

"skynda dig älskade, skynda att älska,dagarna mörkna minut för minut"

Mia sa...

Finn Calvik & Cajsa-Stina Åkerström
Tröstevisa

Anonym sa...

In Loving memory -Alterbridge

Världens finaste låt

Anonym sa...

Simon and Garfunkel - Bridge Over Troubled Water

Spelade det när en vän gick bort,,

Dessan - förlovad med en 27 år äldre man sa...

Sonja Aldén - Du är allt! Det är den finaste låten jag vet. Beklagar :'(