17 maj 2009

gråtraster.

Igår satt jag och min M vid grillen och pratade över ett glas vin. Jag frågade honom hur han känner, hur han mår, hur han orkar jobba, känns det okej? Jag sa att jag tycker han har sett lite trött ut det sista, och att han inte skall vara rädd för att be Herr överläkare om en sjukskrivning någon vecka om han känner att han behöver en paus.

Min Martin är försäljare, med nära kontakt med flera av sina kunder.Han har många svåra möten att genomföra varje dag. Män och kvinnor som glatt välkomnar honom och frågar frågor : -Du har ju blivit farsa nu med! Hur gick det? eller -Får man gratulera! Vad blev det? eller: -Har ert barn kommit än, det var väl nu nån gång??
Martin brukar börja med att svara att "det blev inte som vi tänkt oss..".. och så kommer det följdfrågor och svar. Många av hans kontakter/kunder blir chockade och/eller ledsna, och varmt deltagande. Många delar med sig av sina liv, så står dom och pratar en stund, och gråter tillsammans, dessa kostym männen. Jag tycker att det är fantastiskt att han möts av sån empati i sin försäljarvärld. Och att det delas ut många varma kramar. Och att tårar är okej.

Men , sa jag, vad gör du om du blir ledsen när du är ute och åker, eller känner att du måste gråta innan du skall på kundbesök? Då berättar Martin att för mig att han har tittat ut bra gråt-ställen utmed vägarna.När han kör mellan städerna och säljer sina apparater och maskiner har han kollat upp mysiga , lite skymda rastplatser, där han kan stanna bilen ta en paus, och gråta en stund. Efter det känner han sig jättestark och kan åka iväg på nästa kundbesök. Han är fantastisk min Martin. Visst han har börjat jobba, men han lägger inte bort sorgen och begraver sig i arbetet, utan låter sig flera gånger under dagen tänka på, prata om, sakna och sörja vår son. Han är en hjälte, min man. Och Mio har världens bästa pappa.

6 kommentarer:

Mamma Melissa -änglamamma och gravid sa...

Åh, vilken farsa! Tänk om man hade den kontrollen över sig själv att man kunde göra så! Och tänk om ens man kunde göra så...

Unknown sa...

Sötaste Jessica,

det var bland det finaste jag har hört om hur din martin hanterar sorgen mitt uppe i en säljarvardag. hela mitt hjärta och mage är med er och är så oerhört glad att ni är så fina mot varandra. Är också glad att den före detta party jessica kunde gå ut och ha roligt en kväll. Jag tänker på dig mycket här långt bortom vattnet...
kramisar din theresa

Jörgen sa...

Krama killen från mig!

Elisabeth sa...

Va bra och fint att kunna göra och tillåta sig att gråta..Annars är det nog lätt att man bara stänger av och jobbar och trycker undan allt..Men då kommer det bara ikapp än en vacker dag..Hälsa och krama honom

Unknown sa...

Vilken härlig kille och pappa han är din Martin! Vad fint att kunna tillåta sig att gråta....är oerhört viktigt vart man än är. Vad glad och stolt jag blev över dig när jag läste om din utekväll....Bra och starkt gjort gumman! Ett steg till i rätt riktning....
Kram

"Mormor Lena" sa...

Han är klok, din Martin! Att hitta platser längst den väg man färdas på för att få sorg-tid, det är inte bara ett behov. Det är den vägen som leder till läkning. Läkning av en pappas hjärta. Och en mammas hjärta också. Kram!