02 juni 2009

Skitförsäkringskassan

Så då sitter man här i upplösningstillstånd..igen.. Nu skall försäkringskassan bestämma vilka tider som passar bäst för mig att arbeta. Jag har precis samlat mod och kraft att försöka börja arbeta igen ,50 % . Jag har själv tänkt igenom hur mina sorgedagar ser ut, och hur jag mår genom veckorna som går. Jag har funderat på vad jag klarar och inte. Och tillsammans med mina arbetskollegor (..som varnade mig för att förs.kassan skulle göra såhär..) gjort upp ett schema som innebär 2-3 heldagar i veckan. Det innebär att jag har färre "måsten" på en vecka, det innebär att jag har lättare att få tid för samtal/möten/läkarkontakt. Det innebär att jag kan undvika att arbeta när det är stora utflykter, sommarfester och andra tillfällen som kräver mer av mig, vilket känns bra just nu. Det innebär att jag har fler dagar att vila. Men det "normala" när man är halvtids sjukskriven är att man arbetar halva dagar. Jag sa till henne att det inte finns något normalt i den situationen jag befinner mig och att det är inte ryggont vi pratar om här. Men hon bara pratade på hur dom brukar göra.

Det kändes för mig som att jag kan klara av det. Nu vet jag inte. Om inte min läkare lyckas/ vill skriva ett läkarintyg som gör att försäkringskassan går med på detta så vet jag inte vad jag gör.

Varför skall man behöva bråka om sånt här nu? varför skall det vara så krångligt och omständigt?Varför verkar försäkringskassan tro att jag är hemma för att jag har så kul härhemma?, och att jag gärna lever på den feta lönen som dom betalar ut.
Att jag dessutom sitter här hemma och smider planer över hur jag skall lyckas lura dom mest. För jag har inget annat att tänka på just nu.

8 kommentarer:

Tinna sa...

Ja älskade jessica, vad skall jag säga. Magnus har varit sjuksriven i en massa år nu för sin whiplash-skada och bråkar med Försäkringskassan hela tiden!!! Det har tom varit uppe Länsrätten där Magnus fick rätt men dom har överklagat. Så nu tar det väl ett halvår till utan pengar för magnus. Så om någon förstår dig så är det han! Jag tycker samtidigt fruktansvärt synd om alla dessa stackars människor som MÅSTE lyda order och säga exakt så som Husmark-Persson har beslutat att dom skall säga. Tänk vad mycket skit dom får varje dag och så mycket gråt dom får höra varje dag. Men det hjälper inte dig. Ja att du måste be din läkare om nytt intyg är givet. För det är din kropp som bestämmer hur du skall ha det - inte Försäkringskassan. Kramar i massor till världens goaste och tuffaste tjej! Älskar dig.

Karin sa...

Herregud.....vad är det frågan om! Otroligt märkligt att de lägger sig i hur du jobbar dina 50 procent. Hoppas verkligen att du får ett bra intyg från din läkare så du får jobba de tider som du känner är bäst för dig. Skitförsäkringskassan är verkligen rätt ord!! Massa kramar!

Cina sa...

Jessi! Ge inte upp! Prata med din läkare, mycket beror på hur sjukintyget är formulerat! Det är så ofta man hör hur försäkringskassan motarbetar istället för samarbetar. Vet inte hur det blivit! Det kan inte vara meningen att så många far illa av hur en myndighet behandlar folk. Och du känner ju dig bäst själv! Jag vet hur svårt det kan vara och hur liten man känner sig när FK drar igång! Men ge inte upp! Jag håller tummarna för dig att du får igenom detta!

Anonym sa...

Jag undrar om F**k-kassan har PM på hur de skall driva människan ännu djupare ner i skorna!? jag håller med Karin, är det verkligen så viktigt HUR du arbetar dina 50%? Måste de veta det? Rapporterar du dina arbetstider till dem? Jag vet att jag fick skiva ner de timmar som jag arbetade när jag var sjukskriven, fast det var ju länge sedan nu. Det har säkert ändrats. Ge inte upp!!!!!! Vägra lägg på!! ARG! (men kärlek till dig, älskade solsken) Love

Mamma Melissa -änglamamma och gravid sa...

Japp, så är det! Alla vi som har fått barn som har dött sitter hemma och smider planer för att lura av Försäkringskassan sina pengar. Vi gnider girigt händerna för att göra dem luspanka... ja, att våra barn dog var ju liksom en del av den planen -att blåsa försäkringskassan.

Nej, vet du vad? Låt dem ha all kontakt med sjukvården (läkare, psykologer, kuratorer osv). Du skall inte behöva ta i detta!

Nu när jag har fått längre sjukskrivningar så börjar det äntligen hända saker med mig, jag orkar ta hand om hemmet, hundarna och till och med mig själv... men innan fick man bara bråka med försäkringskassan!

det är tyvärr som människor säger, man måste vara frisk för att kunna få vara sjuk enligt försäkringskassan.. så bråkiga är de... tyvärr!´

Nej, du känner dig själv bäst och låt sjukvården stå upp för dig!

Anonym sa...

Har också hört hur mycket folk måste kämpa mot FK. Det där med läkarintyget är tydligen superviktigt, så kolla upp det noga. Det måste stå allt i det och vara smart formulerat. Kolla med din läkare att han/hon verkligen vet vad som skrivs. LYCKA TILL J! Tänker på dig! Petra

"Mormor Lena" sa...

Du och jag har en gammal kollega som jobbar 50 %, hon har läkarintyg på att det är viktigt att hon jobbar 3 dagar i veckan så att hon får 2 hela dagar för att återhämta sig, träffa läkare mm. Jag håller för övrigt med Karin! Kram!

Tove sa...

Usch jag vet hur det är... Är sjukskriven för depression, och trots att jag försöker komma tillbaka så fort det går ringer de och "ställer mig mot väggen", för varför jag väljer att jobba färre dagar istället för färre timmar och jobba alla dagar. Jag vet inte riktigt hur det är tänkt att man ska kunna bli frisk när man inte ens vet om man får pengar så man kan betala sina räkningar. Och borde inte alla handläggare på försäkringskassan ha utbildning i olika sjukdomar och hur man bäst bemöter människor i sjukdom, sorg eller vad det nu må vara som gör att man för tillfället inte kan eller orkar jobba så mycket som man skulle vilja. Kämpa på och ta hjälp av din läkare!! Styrkekramar!