02 mars 2009

Vår!!

Jag blev så glad när jag såg dessa fina små snödroppar i trädgården idag!

Våren är på väg, och allt nytt och spännande som följer med den!

Dessa fina vårdikter tycker jag passar in i dubbel mening just i år, Känner mig som en sprickfärdig knopp :-)

Ja visst gör det ont -Karin Boye

Ja visst gör det ont när knoppar brister
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer, och det som stänger.


Intet är som väntanstider
Erik Axel Karlfeldt

Intet är som väntanstider,
väntansår, trolovningstider.
Ingen vår ett skimmer sprider
som en hemlig hjärtanskär.
Sällan mötas, skiljas snarligt,
drömma om allt ljuvt och farligt
livet i sitt sköte bär!
Gyllne frukt må andra skaka;
jag vill dröja och försaka,
i min lustgård vill jag vaka,
medan träden knoppas där.

2 kommentarer:

Tinna sa...

Älskade lilla (ja, ja, kroppsmässigt stora men för mig är du ändå lilla) Jessica. Först och främst - led med dig när jag läste din förra blogg. Och foglossning... ja det hade jag med Per så jag vet hur fruktansvärt ont det gör. Och det konstiga är - så fort lilla babisen är ute så släpper detta. Knäppt, knäppt. Sedan måste jag veta när är det beräknat - vilken datum. Måste skriva in det och hålla stenkoll! Saknar dig! Stor kram Tinna

Anonym sa...

Vilken härlig vårkänsla du förmedlade!!