13 mars 2009

Baka baka lite kaka...


...nej, idag blev det bröd. Favoritlimpan kallar jag det. Det är så lättbakat , saftigt, gott & nyttigt så jag vill dela med mig av receptet till er alla. Jag har fått det av min ex. jobbarkompis Marie, och jag bakar det ofta , går att variera i oändlighet.


FAVORITLIMPAN

6 dl grovt rågmjöl el. graham

6 dl vetemjöl

2 1/2 tsk bikarbonat

1 stor näve fiberhavregryn

1 tsk salt

1,5 dl sirap

1,5 dl lingonsylt, äpplemos eller annan sylt man har.( idag tog jag rivna morötter & äpple)

6 dl mjölk ( el hälften fil/ mjölk)

*blanda i grovhackade nötter / frön / torkad frukt efter smak

( Valnötter & solrosfrön är favoriter i mitt bröd, har i 1-2 nävar ungefär.)


Blanda först de torra ingredienserna med slev i en skål, tillsätt sirap, mjölk & sylt. Rör ihop allt. ( blir som en gröt) Smörja 2 brödformar och fördela smeten i dem . Grädda i 50 -60 min i 150 grader.


Så snabbt , lätt, behöver inte jäsa, lite disk.. jaa ni förstår ju hur bra det är :-) och det håller sig saftigt och gott i flera dagar. Prova! Har ni något favoritrecept?? Maila gärna mig det isåfall



Ha en fin fredagskväll, jag och min älskling skall äta lite räkor och slappa i Tv soffan.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Ska självklart testa receptet, det lät hur gott som helst! Vilken vacker bild du la till, snyggt fat!

Anonym sa...

Ja det fatet är fantastiskt, då skulle du träffa konstnären, en underbar människa! :-)