30 november 2009

förväntningar..

..just nu är det så i mitt liv att saker och ting inte är riktigt i fas. Omvärdens förväntningar på mig stämmer inte med vad jag klarar av. Mina förväntningar på omvärden stämmer inte med vad de anser sig behöva klara av, och dessutom förväntas jag nu efter denna "långa" tid sluta "älta" det som hänt oss. Ja den repliken tänker jag inte ens svara på, vad vore jag för en mamma om jag slutade tänka på mitt barn bara för att det har gått några månader sen han dog. Nej som sagt. Det är bara att bita ihop, le och kämpa vidare.

7 kommentarer:

Petra sa...

Äsch du Jessi, skit i alla dumma förväntningar. Strunta i mallar och alla färdigkonstruerade identiteter som "ska vara". Du är du och låt detta ta precis de uttryck det behagar. Du är du och låt det förbli så. Känner du däremot att du fastnat i något äckligt o klibbigt som liksom tagit över då är det väl dags att ta emot en hjäpande hand. Men annars.....let go girl!

Ps! Tack för en härlig glöggfest. Tog det lugnt, åkte tidigt och var väl lite tråkig för det, jag vet, men det var MITT val. (Förväntningar du vet - mina och andras - igen!)

Karin sa...

Jag tycker du ska "älta" så länge du vill. Du kommer ju såklart ha Mio med dig i hjärta och minne i hela ditt liv....och förmodligen kommer du också tänka ofta och mycket på det som hände när Mio föddes och dog. Jag hoppas att det ska kännas bättre för er ju mer tid det går och jag tycker det verkar som ni har tagit jättestora kliv framåt i ert sorgearbete. Ingen annan kan säga till dig hur du ska känna eller tänka. Massor av pussar och kramar Karin

Tinna sa...

Att "älta" eller som det egentligen är "att prata/tala om" är något vi alla gör hela dagarna. Sådant som känns svårt, som känns gott, som känns lätt, som känns oerhört sorgligt. Allt pratas och talas om av oss. Vi "ältar" i så fall hela tiden. Att du talar om Mio är en helt naturlig sak. Så prata på du, låt munnen tala när hjärtat blir fullt. Det blir annars kaos i kroppen, vilket det ju ibland kan bli ändå! Stor bamskram från en "ältare" till en annan!

Anonym sa...

Skit i vad andra tycker och tänker och gör det som känns rätt -- för dig!!! Människor bryr sig för mycket om det de inte borde göra --och för lite om det de BORDE bry sig om!!

Tänker på dig! Kram och julhälsningar från kusin Pernilla

Anonym sa...

jag tycker du ska "älta" så länge du vill jessi, ingen annan kan komma åt dig och säga vad du ska och inte. tänk på dig och strunta i vad andra tycker och tänker. mio finns alltid med er..Kramar

lilla angelyne sa...

Älta, i det här sammanhanget är så fel. Det handlar om att bearbeta. Precis som du säger, vad är det för föräldrar som inte pratar om sina barn?

Vi föräldrar, som inte har våra barn hos oss har ju kanske ett extra stort behov av att prata om dem - det är ju vårt sätt att ha dem hos oss.
Fortsätt du - precis som du känner (vet att det är lätt att säga), och bara det du känner att DU klarar av.

Kram till dig!

Lina sa...

Hej Jessi! Jag har varit här och smygit lite ganska länge men inte kommenterat förut (vad jag minns i allafall, minnet är bra men kort *L*). Blir så arg på folk kan vara så dumma och okänsliga att de vill sätta en tidsgräns på hur länge vi "får" sörja våra barn (vi förlorade vår dotter Alice i juni 09, vecka 23+6)! Det är väl helt naturligt att man fortsätter att tänka på och prata om dem resten av sitt liv, de gör ju alla de som har levande barn. Vet att det kan vara svårt, men försök att strunta i folk som inte förstår bättre och deras kommentarer! Och massa grattis till fina, fina Mio! Så tragiskt att han inte fick stanna hos mamma och pappa.

Styrkekram!