03 oktober 2009

njuta

Ja det är väl så, att när man tvingas gå igenom någonting svårt, så uppskattar man efter det de bra stunderna desto mer. De små sakerna som gör livet lite bättre. De glada stunderna. Allt vackert omkring oss . Alla fina människor man möter. Och goda saker. God mat, gott vin och god stämning tillexempel :-) För ett tag sedan så var jag just på ett sådant kalas. Då skulle man ta med sig något gott till buffen. Jag gjorde olivbollar med västerbottenost, och flera har uttryckt att de vill ha receptet. Och jag delar gärna med mig av det goda. Så här kommer det!

Maddes olivbollar

ca 20 stora inlagda gröna oliver utan kärna. ( brukar köpa de i lösvikt i charken)

Blanda ihop ( som en pajdeg):
4 msk smör
3 dl vetemjöl
4 msk vatten
5 dl riven Västerbottenost
3 krm cayennepeppar
2 krm paprikakrydda
en nypa salt

*lägg oliverna på ett hushållspapper så oljan rinner av lite.
*Gör små bollar av pajdegen , ca något mindre än oliverna. Gör hål med tummen mitt i degbollen, lägg i oliven och baka om degen. Rulla bollen lätt i handflatorna så den blir rund och fin.
*lägg på bakplåtspapper och "hyst in i ugnen" 200-225 grader. Har inte tiden exakt men de skall börja få färg kanske 10-15 minuter ungefär ?.
Använd omdömet, de skall vara krispiga utanpå och lite degiga längst inne vid oliven. Ta ut och skär i en och smaka är det bästa sättet.
*dela olivbollarna på mitten och lägg upp på fat , då blir de en lagom munsbit ( då kallar jag dom drakögon :-) Eller lägg upp dom som dom är.
*Ät och njuuuuuut!

Skriv gärna i kommentarerna sen hur dom blev och vad ni tyckte om dom.

8 kommentarer:

Jesse sa...

Så lurigt var på fest igår och pratade om just dessa bollar som du gjorde till ett Halloweenparty! Nu har jag receptet så jag kan göra dem! Mums!!
Ha det gott den gula Jessican

"Mormor Lena" sa...

Det låter mums! Detta måste provas! Kram!

Tinna sa...

Ja du, nu vet jag vad du skall göra när jag fixar middagen i Stugan. Så ljuvligt gott! Ett glas gott vin till detta innan middagen... mmmmmmums.

Mamma Melissa -ung mamma till 2 i Himlen och 1 på jorden sa...

Åh, jag säger som mamma -måste provas! Drakögon är ju dessutom väldigt passande nu inför Halloween:.))

Paula sa...

Hej!
Hamnade på din sida då jag sökte om änglabarn då jag själv sedan 1 1/2år tillbaka har en liten ängel som heter Emma!
Ville lämna ett avtryck och säga att du har gjort en väldigt fin sida och skönt att läsa om dina tankar kring sorgen att förlora ett barn! Man känner så igen sig!

Mina varmaste hälsningar! /Paula!
ps har du familjeliv så heter jag minemspi där!

Ulle sa...

Underbart! Tusen tack min vän. De blir perfekta i helgen.

Sofia sa...

Ja de såå goda! har inte gjort dem på jättelänge.
Tack för påminnelsen.
Nu skall jag åka till stan och handla oliver.

Kram Sofia

Sofialainen sa...

Hi Hi nu kan jag inte svenska heller skriver som en kratta. Men jag säger som jag brukar när det blir fel. " Jag är ju inte född svensk" Och nu har jag ju finskt efternamn och var i Finland över helgen.

Terve Sofia