26 juli 2009

när skall ens barn dö?

Mios död i min mage i vecka 38 av graviditeten kallas för plötslig spädbarnsdöd. När vi pratar med folk i vår omgivning om vår son och sättet han dog på är det flera som sagt ungefär såhär;

-Ja det är hemskt, men kanske bättre att det blev såhär, att han dog i magen, än att ni fått ut honom och haft honom hemma ett par veckor och att han sen dött.

Då har jag en liten motfråga till er som känner så, och tror att vi med gör det.

"Säg att du får beskedet att din 1 åriga dotter, din treåriga son, eller din långa trötta tonåring kommer att dö. Ponera sedan att du blir erbjuden valet: antigen får han/hon dö för två veckor sedan, idag, eller om två veckor. Vad hade ni valt då?"

Ja alla är vi olika , jag vet bara att jag hade kunnat ge hela världen för att bara få titta in i hans ögon en enda gång.

5 kommentarer:

mia sa...

bra åsikt tycker jag!
fin blogg dessutom :/

Anonym sa...

Klart att jag skulle vilja ha kvar mitt barn så länge som möjligt, hur kan man ens tänka någon annan tanke. Det sista som vi överger är hoppet som tur är. Kram till dig Jessica och Martin. Bitte

Tinna sa...

Inget barn skall dö, varken i eller utanför magen. Jag minns så väl hur jag levde med mina barn redan i magen och vi skall inte tala om hur jag levde med vår älskade Per. Han var ju namngiven så fort jag fick beskedet att det var en pojk (till, nr 4 i raden. Hade det hänt som skedde med Mio hade jag bivit totalt förkrossad. Han var ju redan en del av oss långt innan han var född!!! Alla förstår inte och menar naturligtvis väl men ändå blir det så fel, så fel! Kram hjärtat

"Mormor Lena" sa...

Tänk vad mycket människor säger om sig själva när de yttrar sig så. Viken bedrövlig människosyn som blottas i de få orden. Ingen som har väntat, längtat och känt en liten ofödd människa röra sig därinne i magen kan säga så. För 10 månader sedan höll jag mina döda barnbarn i famnen och la min kind mot dras pannor. Inte för ett ögonblick tänkte jag att det var bäst det som hände. Inte för ett ögonlick tänkte jag att det var bättre att de dog kort efter förlossningen. Till den som säger så kan jag bara säga "Jag hör vad du säger men jag håller inte med dig."

Marie sa...

Mkt bra skrivet o sagt!!! Det stämmer in i minsta ord...