08 augusti 2010

Köpenhamn

del.3

Dag 2 så gjorde vi något jag länge längtat efter, men som inte blivit av. Vi åkte till Christiania. Ja det var verkligen coolt, inte likt något annat jag sett. Man förflyttades både i tid och rum. Det kändes som om man var i en annan världsdel och i en helt annan tid. Jag kan verkligen rekommendera ett besök där. Tyvärr vill de inte att man fotograferar därinne så jag har inte mycket att visa. Det är nog så också att ett foto hade inte gjort det rätttvisa, det måste ses med egna ögon. Det var fantasifulla hus i alla de material och i alla de skick. Där fanns en liten marknad, det fanns vegetariska resturanger, cirkus, och ett jättehäftigt cafe i en stor gammal stenbyggnad. De har egna dagis och skolor, egen sophämtning och post. De har egna odlingar och badhus.Inne i Christiania tillåts inga vapen, inget våld, inga tunga droger och ingen motortrafik. Kollektivet betalar el, vatten och skatt till kommunen. Ca 1000 invånare bor i " sin gröna oas" som dom kallar den. Ungefär en miljon turister besöker årligen Christiania. Ja det var verkligen ett intressant besök på många sätt. Jag smög upp kameran och tog ett par bilder i utkanten .. två hus som visar på ytterligheterna. Först ett skjul täckt med stora spelkort ( ? ) Och så en konstnärs hus, de låg nästan bredvid varandra precis vid strandpromenaden.

Inga kommentarer: