17 april 2010

Godaste muffinsen!

När min änglamammevän var här och hälsa på provade jag ett nytt muffinsrecept som jag piffade till lite. Det blev toppenbra. Goda och saftiga stora muffins som blev mycket uppskattade. Så jag tänkte dela med mig av receptet.
Jessis saftiga bärmuffins ( 6 st Stora)
Blanda ;
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
en nypa salt

vispa vitt och pösigt i en annan skål;
2 dl socker
2 ägg

Rör ihop de båda.

Tillsätt ;
1 dl mjölk
1/2 dl fil eller yoghurt ( jag tog fruktyoggi skogsbär)
0.8 dl smält smör
rivet skal av 1/2 lime och 1/2 apelsin

Rör tills smeten är smidig ( vispa ej)

Tillsätt valfri mängd frysta bär som du rör ner snabbt ( annars blir smeten färgad) Jag tog hallon & blåbär.
Häll i stora muffinsformar ( fyll 2 /3 av formen) och ställ i muffinsform så de inte flyter ut.
190 grader ca: 25-35 min mitt i ugnen. De är klara när de "spruckit" på toppen och fått fin färg.

2 kommentarer:

Amanda sa...

tack för din fina kommentar inne hos mig. vad tråkigt att ni inte kunde ha kvar hunden..blir spännande o läsa M:s blogg igen framöver..kramar o ta hand om er..

Jörgen sa...

Mums vad jag blev sugen nu....